Skip to main content

De ce numim Crucea „armă împotriva diavolului”

Protoiereu Gheorghe Colțea, protopopiatul de Bran-Zărnești, Arhiepiscopia Sibiului

Ți-a plăcut această ediție?

Dacă ai o sugestie, o recomandare sau orice alt gând legate de această emisiune, te rugăm scrie-ne, distribuie sau apreciază-ne.

comment iconScrie comentariu 1

Un comentariu

  1. Maria, Suceava

    Trebuie să ne amintim iarăși ceea ce spune Sf Apostol Pavel:” lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui ci împotriva începătorilor împotriva stăpânirilor împotriva stăpânitorilor acestui veac”. Crucea este armă împotriva diavolului pentru că diavolul ne a surpat din rai și duce și acum un război continuu asupra noastră, război nevăzut dar și văzut; în acest război avem nevoie de arme. Mai mult, Sf. Apostol Pavel ne îndeamnă să luăm toate „armele lui Dumnezeu”. Mântuitorul Iisus Hristos prin patima de pe Cruce a biruit moartea și a prădat iadul. Mântuitorul nu avea nevoie de Cruce deoarece are dumnezeirea ci pentru noi S a dat Crucea căci zice mai departe:” Crucea Ta ai dat o nouă, a dăruit Mântuitorul Iisus Hristos Crucea tuturor creștinilor ca pe o armă puternică asupra vrăjmașului.

    Cuvântul Cruce are 2 înțelesuri: un înțeles spiritual despre care vorbește Mântuitorul în Evanghelia Sa:” cine vrea să vină după Mine, să și ia crucea și să Mi urmeze Mie”, sau prin negație:” cine nu și ia crucea sa și nu Mi urmează Mie nu este vrednic de Mine”. Crucea are și un înțeles propriu, material, însemnând lemnul crucii despre care citim în Sf Scriptură:” și ducându și crucea Sa…”, și iarăși:” și stăteau lângă crucea lui Iisus mama Lui, sora mamei Lui”. Între aceste 2 înțelesuri ale crucii, cel material și cel spiritual credem că există o strânsă legătură. Aceasta ar fi și o întrebare din partea noastră. Deodată, prin crucea cea materială s a dat prin patima Mântuitorului iertare de păcate și binecuvântare; mari puteri a primit Sf. Cruce de la Mântuitorul Iisus Hristos. În acatist, Sf. Cruce este numită ” armă puternică, armă tare, arma cea înțelegătoare”, ca și cum ar fi o persoană vie.

    Sf. Cruce are numire de armă dar și de semn, căci zice Prorocul David:” dat ai celor ce se tem de Tine semn ca să fugă de la fața arcului”, și iarăși:” însemnatu s a peste noi lumina feței Tale, Doamne”. Prin semnul Sf. Cruci atragem asupra noastră chiar lumina Feței lui Dumnezeu, doar însemnându ne cu semnul crucii. În Pateric, semnul crucii este numit ” semn dumnezeiesc”.

    Dar și Dumnezeu Însuși a dat Sf. Cruci numire de semn, căci a auzit Sf. Împărat Constantin cel mare glas din cer:” în acest semn vei birui”.

    Mântuitorul Iisus Hristos a purtat atât Crucea cea materială ( văzută) cât și crucea cea spirituală ( nevăzută și tainică). După învățătura sfinților, Crucea cea nevăzută reprezintă suferința și osteneala noastră la lucrarea faptelor bune. Partea noastră o reprezintă ostenelile care pot escalada în suferințe sau strâmtorări. O altă învățătură zice:” pentru osteneli se dă harul”. Partea noastră o reprezintă ostenelile pentru săvârșirea faptelor bune. Să ne străduim și noi să urmăm glasului celui ce zice:” întru acest semn vei birui”.

Adaugă comentariu

Emailul tău nu va fi publicat. Cămpurile obligatorii sunt marcate cu *.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.